Cuprins articol
ToggleCum se realizează un plan de afaceri pentru patiserie
Primul lucru care trebuie stabilit este locația, iar de alegerea ei depinde în mare măsură succesul afacerii. Sfaturile specialiștilor pentru cei care intenționează deschiderea unei patiserii sunt următoarele: să opteze pentru spații cu vad comercial bun, în zone tranzitate de mulți oameni, cu amplasament stradal, în incinta sau în proximitatea unor zone de shopping și divertisment în aer liber, cinematografe, săli de jocuri etc.
După alegerea spațiului de funcționare, trebuie întocmit și pus în aplicare planul de afaceri, prin care ideea de deschidere a unei patiserii devine realitate. Acesta conține:
Obținerea autorizațiilor de funcționare
Pentru că este un business Horeca, la deschiderea unei patiserii trebuie obținute autorizații specifice:
- aviz de funcționare de la primăria locală;
- autorizație de funcționare sanitar-veterinară;
- autorizație sanitară de funcționare;
- autorizație de mediu;
- autorizație de funcționare pentru protecția muncii;
- autorizație de funcționare pentru prevenirea și stingerea incendiilor;
- licență de fabricație pentru produsele de patiserie ce urmează să fie preparate și comercializate.
Este foarte importantă conformarea activității la cerințele HACCP (Hazard analysis and critical control point), prin respectarea ghidului de bune practici în alimentație publică, pentru aplicarea cerințelor de mediu și reducere a risipei alimentare.
Achiziționarea utilajelor de patiserie
Fie că este vorba despre o afacere în franciză sau de un business independent, un pas important la deschiderea unei patiserii este achiziționarea utilajelor necesare pentru stocarea materiilor prime, prelucrarea lor și producerea specialităților ce urmează să fie comercializate.
Recomandările specialiștilor în acest sens se referă la alegerea unor echipamente fiabile și performante, pentru montarea unor linii de producție de înaltă calitate. O variantă des întâlnită este preluarea utilajelor în leasing. Un aspect important îl reprezintă asigurarea mentenanței pieselor de schimb, pentru că este vorba despre echipamente ce vor fi utilizate intensiv.
Cele mai importante echipamente profesionale pentru patiserii sunt:
- cuptoare electrice de patiserie;
- malaxoare, mixere planetare, dospitoare, mașini de preparare foietaj;
- compartimente frigorifice, vitrine de prezentare pentru preparate calde și reci.
Alături de acestea, trebuie achiziționate și ustensile pentru prepararea efectivă a produselor de patiserie:
- tăietoare și sucitoare pentru aluat;
- spatule, pensule, site, cuțite, kituri de ornare;
- forme de copt, tăvi și grătare pentru cuptoare, arzătoare profesionale.
Alegerea aplicației software pentru business-ul de patiserie
La deschiderea unei patiserii trebuie ales și implementat un software specializat, de tipul unui program de gestiune pentru magazine. Se recomandă instalarea unei soluții informatice centralizate, care să gestioneze întreaga activitate: achiziții, stocuri, vânzări, stații de preparare, gestiune la nivel de unitate și pe centre de cost, producție, marketing, customer support ș.a.
Un astfel de soft specializat este Freya Shop, prin care managerii patiseriei verifică vânzările în timp real, monitorizează stocurile și prețurile, pot gestiona eficient magazinul online al patiseriei. Cu această aplicație software dedicată afacerilor din Horeca se generează mai ușor etichetele, iar tranzacțiile pentru consumatori și pentru angajații operatori sunt mai rapide.
Freya Shop facilitează implementarea unor servicii click and collect prin care clienții patiseriei pot să rezerve online produsele dorite, iar apoi să le ridice din magazin sau să le primească de la curieri.
În cazul internalizării acestor livrări, se recomandă utilizarea aplicației Freya Delivery, pentru coordonarea comenzilor integrate cu multiple canale (centrală telefonică, website).
Prin Freya POS activitatea din patiserie este mai bine organizată, pentru că angajații au la dispoziție o structură hardware configurată conform nevoilor specifice ale afacerii. Astfel ei beneficiază de flexibilitate, suport tehnic 24/7 și consultanță de specialitate în rezolvarea problemelor de organizare a fluxurilor și operațiunilor.
Pentru lanțuri de patiserii și firme cu mai multe puncte de lucru se recomandă Freya Cloud, soluția software care facilitează gestionarea proceselor operaționale multilocation. Astfel se realizează sincronizarea în timp real a situațiilor din fiecare unitate și centralizarea automată a rapoartelor. Fiecare punct de vânzare beneficiază de o bază de date operațională, ce poate fi utilizată atât în rețea, cât și local, în mod offline.
Selectarea personalului de lucru în patiserie
Pe lângă achiziționarea utilajelor și a aplicațiilor software specializate, o etapă foarte importantă la deschiderea unei patiserii o reprezintă recrutarea angajaților. Aceștia trebuie să aibă experiență în alimentație publică și să certifice absolvirea unor cursuri cu profil patiserie, cofetărie sau brutărie.
Marketing și promovare pentru o patiserie
În planul de afaceri pentru deschiderea unei patiserii trebuie incluse planul de marketing și cel de promovare. Aceste activități contribuie la creșterea notorietății brandului și la sporirea numărului de clienți. Pentru că este vorba despre un domeniu cu o concurență puternică, o unitate de alimentație publică nouă trebuie să se poziționeze inteligent pe piață și să aducă elemente originale, creative, care să-i asigure vizibilitate și succes. Sunt necesare materiale promoționale, ambalaje personalizate, acțiuni de promovare, oferte speciale și, bineînțeles, o prezență activă în mediul virtual: website propriu, magazin online, conturi pe rețelele de socializare, listarea pe platforme de food delivery etc.
Recomandări la deschiderea unei patiserii
Atunci când se decid să deschidă o patiserie, antreprenorii trebuie să aibă în vedere achiziționarea unor echipamente performante și a unor aplicații software potrivite pentru specificul activității.
Este important să dimensioneze realist sortimentele și cantitățile pe care le comercializează, ca să poată ajusta rapid gama de produse, în funcție de evoluția vânzărilor.
Deoarece patiseriile sunt afaceri cu investiții mai mici decât restaurantele, antreprenorii sunt tot mai interesați în deschiderea acestor unități de alimentație publică. Ei pot să acceseze fonduri nerambursabile pentru Horeca, prin colaborare cu firme de consultanță, care să-i ajute în realizarea documentației și implementarea proiectului.