Cuprins articol
ToggleMăsurile de siguranță aplicate și adaptate odată cu redeschiderea restaurantelor
Siguranța este pe primul loc: acesta a fost motto-ul restaurantelor din întreaga lume, după redeschidere. De la purtarea măștilor și mănușilor de către personal, la amplasarea meselor la doi metri distanță, la oferirea de dezinfectant și gândirea unor fluxuri de intrare și ieșire pentru clienți, astfel încât să nu existe contact îndelungat între personalul locației și clienți – toate aceste măsuri au fost aplicate de locații, odată cu redeschiderea restaurantelor.
Au existat însă și măsuri speciale, care au captat atenția clienților și a reprezentanților presei.
În Olanda, un restaurant a construit căsuțe din sticlă pentru fiecare masă, astfel încât clienții să fie despărțiți unii de alții.
În Franța, o cafenea au ales să semnalizeze scaunele care trebuie să rămână libere cu jucării de pluș, imaginile de la această cafenea făcând înconjurul lumii, fiind menționate în multe articole de presă.
Un restaurant din Statele Unite au folosit manechine din plastic pentru a separa spațiile dedicate clienților, încurajând astfel distanțarea socială.
Multe alte restaurante au folosit clasicele despărțitoare din plexiglass sau lemn, pentru a împărți spațiul și a crea insule unde clienții să se poată simți în siguranță.
Presa din țările occidentale și din Asia a dedicat zeci de articole modului în care restaurantele și-au redeschis ușile și cum s-au implicat autoritățile în rezolvarea situației dificile în care locațiile se află odată cu această situație. De exemplu, Euronews a descoperit că statul estonian a venit în spriinul afacerilor din domeniul horeca prin oferirea spațiului public pentru ca restaurantele și cafenelele să își poată întinde mesele.
“Vilnius a devenit o adevărată cafenea în aer liber” – notau reporterii Euronews, care au observat că autoritățile s-au implicat pentru ca toată lumea să fie mulțumită.
În Marea Britanie, autoritățile au pregătit ghiduri practice pentru redeschiderea restaurantelor, barurilor, teraselor și magazinelor, documente în format pdf în care erau precizate toate măsurile de urmat pentru fiecare domeniu în parte.
Pe de altă parte, presa britanică a oferit articole informative cu soluții și avertizări, cu opinii din partea specialiștilor și a șefilor companiilor. De exemplu, BBC a punctat în diferite materiale modul în care afacerile din domeniul ospitalității se adaptează la criza provocată de pandemie – cum au implementat măsurile de siguranță, cum au adoptat diferitele instrumente tehnologice pentru adaptarea la noul context: majoritatea restaurantelor au ales să își dezvolte aplicații proprii care să îi ajute în procesul de delivery, multe dintre restaurantele și pub-urile mici s-au parteneriat cu marile rețele de delivery pentru a putea ajunge la clienți.
Redeschiderea restaurantelor și răspunsul la provocările aduse de pandemie
Pentru restaurante, redeschiderea restaurantelor a devenit un proces complicat în noile condiții. Managerii de restaurante s-au văzut puși în fața unor provocări neașteptate și mai ales nebugetate: de a regândi spațiile, de a reconfigura fluxurile, turele și echipele de lucru, de a furniza echipamente și dezinfectanți pentru echipă și clienți.
-
Adaptarea spațiului și echipelor de lucru la normele de distanțare socială și la normele sanitare
Odată cu această criză sanitară, după perioada de blocaj, odată cu redeschiderea activității, bucătarii și ospătarii au devenit obligați să poarte măști și mănuși, viziere și alte echipamente de protecție indicate de normele sanitare obligatorii. Somelierii s-au văzut puși în fața situației de a degusta vinurile pe sub mască, iar barmanii s-au confruntat cu imposibilitatea de a face spectacol la bar, datorită costumației de lucru. Odată cu aceste obligații, modul în care își desfășoară activitatea s-a schimbat și îngreunat, necesitând un plus de efort pentru activități și implicare.
Spațiul a trebuit reconfigurat – mesele distanțate, barul eliminat sau păstrat doar pentru un număr limitat de persoane, bucătăria modificată în așa fel încât să se respecte măcar un minim de distanțare socială.
Multe locații din domeniul horeca și-au regândit și meniul, astfel încât să poată fi mai ușor de preparat și comandat, pentru a se adapta ușor și procesului de delivery, la care multe dintre locații s-au văzut nevoite să opteze pentru a putea rezista în această perioadă. Acest demers nu a fost deloc ușor, dat fiind faptul că au fost cu toții nevoiți
-
Regândirea fluxurilor de lucru în restaurante
Distanțarea socială a intervenit și în domeniul HoReCa, iar locațiile s-au adaptat la noile reguli: au gândit spații de demarcație între culoarele de intrare și ieșire pentru clienți, au împărțit echipele de bucătari și ospătari pe ture de lucru, astfel încât să interacționeze cât mai puțin posibil. În anumite locații, acolo unde spațiul a permis, bancurile de lucru au fost împărțite astfel încât să existe o mai mare distanță între cei care lucrează în același timp, iar traseul ospătarilor a fost și el simplificat.
Articolele de presă din întreaga lume povestesc cum restaurantele și-au regândit întreaga funcționare – unii și-au regândit complet meniul, astfel încât să se poată preta și la delivery, alții au schimbat listele de furnizori, astfel încât să poată avea acces la alimente sigure. Unii și-au făcut propriile grădini astfel încât să poată avea produse din producție proprie controlată. Majoritatea restaurantelor au adus schimbări în modul în care clienții și membrii echipei se mișcă în interiorul locației, au amplasat soluții de dezinfectare și au transformat spațiul astfel încât clienții să nu se intersecteze.
Tehnologia, rol decisiv în această perioadă și în redeschiderea restaurantelor
O glumă care a circulat online în această perioadă spunea că pandemia a fost cea care a grăbit digitalizarea companiilor. Multe restaurante, pub-uri și baruri au optat în această perioadă pentru introducerea instrumentelor digitale în fluxul lor de lucru – de la aplicații care să reducă interacțiunea dintre ospătari și bucătărie, la aplicații care reduc timpul petrecut de clienți în contact cu personalul restaurantului și aplicații care ajută restaurantele să își transforme meniul clasic în meniu digital și aplicații care ajută la integrarea cu platformele de delivery. Una dintre cele mai apreciate soluții pentru restaurantele, pub-urile și locațiile care doresc să își digitalizeze activitatea este Freya Restaurant, care oferă toate aceste avantaje, inclusiv prin integrarea cu aplicația NomNom și cu opțiunea de Cloud. Descoperă mai multe detalii despre funcționalitățile Freya Restaurant aici.
Inițiative apărute pentru a ajuta domeniul HoReCa
În Statele Unite, Franța, Marea Britanie și alte țări occidentale organizațiile din domeniul horeca, reprezentanții marilor lanțuri de restaurante și hoteluri s-au aliat în diferite inițiative de tipul sprijin sub formă de tichete pentru viitor, mai ales pentru a ajuta restaurantele foarte grav afectate de criză – unii au făcut licitații cu premii speciale (cine exclusiviste oferite de cei mai cunoscuți chefi, week-end-uri de relaxare în diferite locații partenere, experiențe culinare în cele mai cunoscute locații), alții s-au aliat pentru a oferi servicii și produse astfel încât să poată rezista împreună oferind o gamă diversificată de produse și servicii, alții au gândit campanii de fidelizare constând în achiziționarea de carduri preplătite care să poată fi consumate după perioada de pandemie.
Sursa foto: