25 sept.

Franciza – tot ce trebuie să știi despre acest model de afacere și exemple de francize la cheie 



Cei care dispun de un anumit capital și vor să demareze o afacere probabil că au luat în calcul și opțiunea unei francize. Aceasta este un model de business prin care o companie permite unei alte persoane sau entități să utilizeze produsele sale, marca și procesele de afaceri în schimbul unui comision. Există mai multe tipuri de francize, fiecare cu avantajele și dezavantajele sale, deoarece fiecare francizor are anumite reguli care trebuie respectate și o anumită taxă pe care francizatul trebuie să o plătească. 

În acest articol vei afla mai multe informații despre franciză, ce este și ce presupune acest model de afacere, avantajele și dezavantajele sale, tipurile de francize, dar și alte informații și sfaturi utile pentru cei interesați de acest subiect.

1. Ce înseamnă franciză?

Franciza este un acord prin care francizorul acordă francizatului dreptul de a distribui și de a vinde bunurile sau serviciile sale și de a utiliza numele și modelul de afaceri al acestuia pentru o perioadă determinată și, eventual, pentru o anumită zonă geografică. Acest lucru este benefic pentru francizor și se întâmplă de regulă atunci când o întreprindere dorește să își mărească cota de piață sau aria de acoperire geografică la un cost redus. 

Francizorul este proprietarul afacerii care furnizează produsul/serviciul, în timp ce francizatul este persoana care primește drepturile de utilizare a numelui, modelului etc. al francizorului.

Ideea de franciză a apărut în Statele Unite ale Americii în secolul al XIX-lea când două mari companii au dezvoltat sisteme de organizare, marketing și distribuție, care semănau foarte mult cu ceea ce înseamnă franciza în afaceri din prezent. Aceste structuri au fost necesare pentru a răspunde mai bine producției de mare volum și pentru a putea vinde produsele pe o piață internă în expansiune. De asemenea, elemente ale modelului de franciză se regăsesc și în alte industrii și companii. Spre exemplu, Coca-Cola s-a extins pe întreg teritoriul Statelor Unite prin transferarea sarcinii de fabricare, depozitare și distribuire a produsului său către oamenii de afaceri locali. Companiile petroliere au acordat și ele francize magazinelor de proximitate din Statele Unite ale Americii pentru a-și extinde în mod eficient aria de acoperire.  

În România, afacerile cu franciză funcționează în conformitate cu Ordonanța nr. 52 din 28 august 1997, care stabilește regimul juridic al francizei. Există multe francize de succes într-o diversitate de industrii, printre care vei găsi nume cunoscute la nivel mondial, lucru care dovedește că acest model de afaceri poate fi un adevărat succes. Bineînțeles, reușita depinde de mai mulți factori, cum ar fi gestionarea eficientă, localizarea sau cererea pieței. 

Francizele sunt benefice deoarece nu presupun cheltuieli atât de mari pentru a-ți face cunoscut numele și produsul clienților, așa cum este cazul afacerilor noi, fără notorietate. Prin urmare, au devenit o modalitate populară pentru mulți antreprenori de a începe un business, mai ales în industriile competitive, cum ar fi cele Horeca – restaurante, baruri sau fast food-uri.  

2. Afaceri în franciză – avantaje și dezavantaje

Printre avantajele francizei se numără faptul că produsele și serviciile sunt deja testate pe piață, marca este deja recunoscută iar modelul de afaceri este gata pregătit. Deși francizele vin la pachet cu aceste beneficii, având în spate un istoric, succesul nu este niciodată garantat. În continuare vei descoperi care sunt avantajele și dezavantajele francizei: 

Principalele avantaje pentru francizat: 

  • Francizatul beneficiază de un model de afacere testat, riscul de eșec fiind mult mai mic în astfel de cazuri;
  • Brandul este deja recunoscut, iar oamenii au încredere în el;
  • Francizatul beneficiază de suportul inițial, dar și de o formare continuă, plus alte îndrumări ce țin de gestionarea afacerii;
  • Afacerile în franciză au deja o listă de furnizori aprobați;
  • Deciziile importante în ceea ce privește afacerea sunt deja luate. 

Avantajele pentru francizor sunt: 

  • Acest sistem permite extinderea rețelei francizorilor;
  • Permite un feedback valoros în ceea ce privește alegerile clienților, cerințele și popularitatea produselor;
  • Francizorii își extind mai rapid lanțul de distribuție;
  • Investiția inițială a francizatului devine o sursă de capital pentru francizor;
  • Francizorii dobândesc cunoștințe de afaceri valabile pe o anumită arie geografică, deoarece francizații sunt mai familiarizați cu practicile și comunitățile locale.  

Dezavantaje pentru francizat: 

  • Francizații plătesc o taxă de intrare, care poate fi substanțială, în funcție de brand și de industrie. Francizele la cheie, un bun exemplu fiind McDonald’s, presupun costuri mari de pornire, dar și costuri permanente pentru redevențe; 
  • Redevențele recurente pot afecta profitabilitatea pe termen lung;
  • Francizații plătesc o sumă lunară sau un comision din venituri în schimbul utilizării mărcii;
  • Deși franciza este un tip de business deja testat, succesul nu este întotdeauna garantat; 
  • O afacere la cheie de tip franciză presupune o anumită dependență față de francizor. Francizatul trebuie să urmeze procedurile și standardele stabilite și nu are suficientă flexibilitate în luarea deciziilor; 
  • Atunci când există mai mulți francizați în aceeași zonă, concurența devine foarte mare;
  • Dificultățile pe care le întâmpină francizorul pot afecta negativ performanța afacerii.

Dezavantaje pentru francizori: 

  • Există riscul ca anumiți francizați să păteze reputația francizorului prin servicii proaste pentru clienți sau printr-o calitate inferioară a produselor;
  • Francizorii trebuie să pună și ei la dispoziție anumite resurse pentru a-i ajuta pe francizați să-și înființeze afacerea. 

Prin urmare, înainte de a decide să investești într-o franciză, este important să efectuezi o cercetare amănunțită si să cântărești foarte bine avantajele și dezavantajele acesteia. Dacă nu vrei să conduci o afacere bazată pe ideea altcuiva, îți poți înființa propriul business care, deși prezintă foarte multe riscuri, pe termen lung poate oferi mari recompense monetare și personale. Astfel, vei avea un control total asupra activităților și deciziilor luate, inclusiv în ceea ce privește administrarea costurilor și resurselor, marketing și altele. 

În plus, dacă decizi să te aventurezi pe cont propriu și să deschizi o afacere în domeniul Horeca, acum poți beneficia de un soft de gestiune pentru restaurante, baruri și cafenele, extrem de util în administrarea mult mai eficientă a comenzilor, costurilor și resurselor. Dacă vrei ca afacerea ta să beneficieze de mai multe funcționalități care să te ajute să-ți promovezi serviciile sau produsele și să-ți eficientizezi activitățile zilnice, ai la dispoziție o mulțime de integrări FreyaPOS prin care totul poate fi gestionat mult mai ușor. Lansarea propriului business reprezintă o oportunitate de libertate financiară și personală, mai ales pentru cei care dispun de o înțelegere solidă a modului de a conduce o afacere.  Însă, atunci când vrei să beneficiezi de un model stabil și testat pentru a conduce o afacere de succes, calea francizei poate fi o alegere mai bună. Care este formula potrivită pentru tine este o decizie care îți aparține, dar indiferent ce ai alege, pentru a-ți transforma visul în realitate, trebuie să știi că este nevoie de multă muncă și implicare. 

3. Tipuri de franciză – exemple și idei de francize la cheie

Există trei tipuri principale de francize: 

  • Majoritatea se încadrează în tipul formatului de afacere prin care francizorul acordă francizaților săi o licență, un sistem de operare și drepturi asupra mărcii comerciale. 
  • Un alt tip de franciză este distribuția de produse prin care francizorul îi acordă francizatului permisiunea de a vinde sau distribui un produs, folosind logo-ul, mărcile comerciale și numele său, dar, de regulă, nu oferă un sistem de operare cu ajutorul căruia să își gestioneze afacerea.
  • Cel de-al treilea tip de franciză este producția, prin care francizorul permite francizatului să își fabrice produsele și să le vândă sub marca sa. 

De asemenea, deoarece acoperă o varietate de industrii și sectoare, francizele se pot clasifica și în alte categorii: 

  • Francize de alimentație și băuturi – câteva exemple extrem de populare în România sunt McDonald’s, Starbucks, KFC, Uncle John sau Pizza Hut.
  • Francize de retail – 7 Eleven, UPS, The Home Depot, Profi, Carrefour.  
  • Francize de servicii personale – frizerii și saloane de înfrumusețare. 
  • Francize de curățenie și mentenanță. 
  • Francize în domeniul tehnologiei și telecomunicațiilor. 
  • Francize în domeniul auto și transport sau în domeniul imobiliar. 

Deși afacerile de tip franciză sunt mai populare în industria fast food, printre cele mai cunoscute la nivel internațional fiind McDonald’s, KFC, Burger King sau Pizza Hut, există și companii românești care s-au axat pe această direcție de afaceri. Câteva nume cunoscute sunt Meli Melo, Imprinto, Uncle John, Christian Tour sau La Doi Pași.  

Aceste francize se remarcă prin succesul lor, având un produs sau un serviciu dovedit, cu o marcă bine recunoscută. Tuturor acestor caracteristici li se adaugă și antreprenori harnici și bine finanțați, drept urmare șansele de succes cresc foarte mult în astfel de situații. Pe de altă parte, atunci când sistemul de franciză este subfinanțat și planul de afaceri nu este bine pus la punct, este foarte posibil ca rezultatul să fie un eșec. 

Cât costă o franciză? 

Prețul unei francize depinde de mai mulți factori, cum ar fi industria, brandul sau cerințele francizorului. În primul rând, francizatul va trebui să plătească o taxă de de franciză de intrare, care poate fi o sumă generoasă dacă este vorba despre o marcă foarte cunoscută la nivel internațional. Costurile nu se opresc aici deoarece, odată cu achiziționarea unei francize, va trebui să plătești o redevență sau o taxă recurentă, în funcție de cum este stabilit în contractul de franciză sau de politica francizorului. Mai mult decât atât, trebuie să iei în calcul și investiția în echipamente sau stocuri pentru a putea demara afacerea, la care se adaugă și costurile de marketing și publicitate. Chiar dacă francizorul va aloca o anumită sumă pentru promovarea afacerii, și francizatul va trebui să aloce fonduri pentru marketing. Alte costuri pe care trebuie să le iei în considerare sunt cele cu chiria spațiului, salariile și beneficiile personalului, utilitățile, asigurările sau alte costuri operaționale și administrative. 

Așadar, implicațiile financiare într-o afacere de tip franciză sunt destul de mari, pornind de la taxele inițiale și până la cheltuielile de administrare.  

4. Cadrul juridic pentru o franciză – ce este contractul de franciză?

Contractul de franciză este un acord legal încheiat între francizor (compania care deține drepturile asupra mărcii comerciale) și francizat. Un astfel de document este destul de complex și variază în funcție de fiecare francizor. Prin intermediul lui, sunt stabiliți termenii și condițiile francizei și cuprinde câteva elemente cheie extrem de importante: 

  • Drepturile și obligațiile părților implicate;
  • Durata contractului, condițiile de prelungire sau de reziliere;
  • Zona geografică sau locația în care francizatul poate funcționa;
  • Taxele de intrare în franciză, precum și alte comisioane sau redevențe;
  • Suportul și asistența pe care francizorul îl acordă francizatului;
  • Respectarea anumitor standarde de calitate pentru produse și servicii;
  • Drepturile de proprietate intelectuală ale francizorului;
  • Drepturile francizatului de a utiliza marca, semnele distinctive și alte proprietăți intelectuale;
  • Modalitățile de efectuare a activităților de publicitate și marketing și contribuția financiară a francizorului la acestea;
  • Recrutarea și pregătirea personalului, politica de angajare și remunerare;

Contractul de franciză este un document obligatoriu și util pentru ambele părți. De exemplu, francizații au acces la o mulțime de informații referitoare la francizor, existând riscul ca aceștia să divulge anumite detalii confidențiale. Aici intervine contractul dintre părți, care le interzice francizaților să facă acest lucru.  

Atunci când se achiziționează o franciză, francizatul este obligat să respecte reguli stricte privind funcționarea afacerii. În plus, taxele sunt colectate în mod regulat atâta timp cât francizatul deține afacerea. În schimbul acestor plăți, francizatul primește un sprijin continuu, cum ar fi asistență de marketing și oportunități de formare. 

Prin urmare, franciza nu numai că este utilizată în multe industrii și sectoare diferite, dar elementele ei devin o caracteristică în foarte multe domenii de activitate. Această metodă permite companiilor mari să se extindă, permițând în același timp persoanelor fizice să administreze franciza cu o formulă de succes dovedită. În multe cazuri, o franciză ajunge la pragul de rentabilitate mai repede decât o afacere independentă datorită mărcii consacrate. 

 

Sursa foto: pexels.com 

 

Share this