31 iul.

Ghid pentru deschiderea unui magazin: toți pașii de urmat



Pentru deschiderea unui magazin alimentar sau mixt (cod CAEN 4711 sau cod CAEN 4719), trebuie să parcurgi mai mulți pași. Citește în acest ghid despre toate etapele pe care le presupune acest proces!

Cerințe legale pentru deschiderea unui magazin

Ca să deschizi un magazin, trebuie să alegi o formă juridică. Printre cele mai populare se numără:

  • PFA (Persoană Fizică Autorizată);
  • SRL (Societate cu Răspundere Limitată);
  • Întreprindere Individuală (II);
  • Întreprindere Familială (IF).

Bine de știut

  • Dacă plănuiești să comercializezi o gamă variată de produse și estimezi că cifra de afaceri va depăși 35.000 de euro, îți recomandăm să înființezi un SRL.
  • În cazul în care optezi pentru înființarea unui PFA a unei II sau IF, va trebuie să urmezi un curs de lucrător comercial. Aceasta este una dintre condițiile impuse de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) pentru obținerea autorizării.

Principalele autorizații și avize necesare

  • Autorizație (acord) de funcționare eliberată de primărie.
  • Certificatul constatator emis pentru punctul de lucru cu autorizarea activităților prevăzute de codurilor CAEN 4711 sau 4719.
  • Autorizație de mediu. Se eliberează de către Agenția de Protecția Mediului existentă la nivelul fiecărui județ.
  • Autorizare din punct de vedere al protecției muncii.
  • Înregistrare (autorizație) sanitar-veterinară eliberată de Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.
  • Autorizație de protecție și siguranță la incendii.
  • Analiză de risc la securitatea fizică pentru persoanele juridice, conform  prevederilor din Leg. 333/2003 și H.G. 301/2012, efectuată de experți din cadrul RNERSF.

Alte aspecte legate de funcționare

  • Este necesar un contract pentru colectarea gunoiului cu o firmă de salubrizare.
  • Trebuie achiziționate stingătoare și întocmirea unui plan în caz de incendiu.
  • Angajații trebuie instruiți cu privire la protecția muncii.
  • Este necesar un contract de deratizare cu o firmă specializată.
  • Trebuie postate afișe cu numerele de telefon ale poliției, serviciului de urgență 112, protecției consumatorilor și a direcției sanitare veterinare. 

Bine de știut

Lista avizelor și autorizațiilor obligatorii poate să difere în funcție de amplasamentul magazinului și de gama de produse oferite spre vânzare.

Angajați

La început, va fi nevoie de cel puțin 2 angajați:

  • unul care să se ocupe de vânzare;
  • unul care să se ocupe de aprovizionare și/sau vânzare.

Dacă magazinul va funcționa mai mult de 8 ore pe zi, vei avea nevoie de cel puțin 3 angajați. Apoi, în funcție de evoluția afacerii, numărul de angajați poate crește. 

Angajații care vând într-un magazin alimentar trebuie să aibă un certificat de instruire profesională ce atestă însușirea noțiunilor fundamentale de igienă – acest certificat se obține în urma unui curs. Este recomandat ca acești angajați să fi absolvit și cursul de lucrător în comerț.

Toate persoanele care își desfășoară activitatea în magazin (proprietari, angajați) trebuie să aibă o fișa de aptitudini eliberată de medicul de medicină muncii. 

Spațiul, amenajarea și dotările magazinului

Pentru deschiderea unui magazin va trebui să construiești, să deții sau să închiriezi un spațiu comercial. Închirierea unui asemenea spațiu este cea mai des întâlnită variantă în rândul celor ce optează pentru o astfel de afacere.

Doar pentru comercializarea produselor alimentare, magazinul trebuie să conțină cel puțin 4 tipuri de spații:

  • sală de desfacere (spațiul pentru vânzarea produselor);
  • depozit (magazie pentru alimente);
  • magazie pentru ambalaje;
  • grup social-sanitar (vestiar/toaletă).

Dacă vinzi și alte produse pe lângă cele alimentare, trebuie să te informezi care este distanța ce trebuie lăsată între acestea și alimente. În acest fel, vei putea evalua corect spațiul de amenajare.

Ghid deschidere restaurant - clienti multumiti - Freya POS

Reguli pentru magazinele care comercializează produse alimentare

  • În magazinele alimentare care au o singură sală de desfacere (de cel puțin 20 m2) poți amenaja raioane separate pentru lactate, carne crudă preambalată și preparate din carne. Raioanele trebuie prevăzute cu cântare, spații frigorifice de expunere și depozitare.
  • Magazinele alimentare trebuie să fie alimentate în permanență cu apă caldă și rece.
  • Dacă vrei să amenajezi un raion de vânzare a pâinii, este necesară o suprafață de cel puțin 10 m2.
  • Pentru raioanele de lactate, preparate din carne și pâine, plata produselor nu se face la vânzător, ci direct la casă.
  • În magazinele în care se desface și se tranșează carne crudă trebuie asigurate circuite separate: sală de primire și tranșare, spații frigorifice, raion separat de vânzare.
  • Ouăle trebuie depozitate în cofraje sau lăzi în spații la temperatura de cel mult 14°C, ferite de razele soarelui ori altă sursă de căldură. Ouăle trebuie să fie ștanțate cu data ouatului (pe ambalaj sau individual) și vândute în raioanele separate sau cu produse preambalate.
  • Depozitarea ambalajelor este interzisă în încăperea de vânzare, vestiare, trotuare aferente sau spații de circulație.
  • În magazinele alimentare în care este autorizată și desfacerea produselor nealimentară este interzisă vânzarea produselor cu risc de contaminare cu substanțe nocive sau de influențare a proprietăților organoleptice ale alimentelor.

Lista echipamentelor necesare pentru deschiderea unui magazin

  • Mobilier comercial pentru zona vânzătorului
  • Casă de marcat
  • Rafturi metalice pentru sala de desfacere
  • Rafturi metalice magazie (depozit)
  • Vitrină frigorifică orizontală (de prezentare)
  • Vitrină verticală de refrigerare (pentru băuturi)
  • Ladă păstrarea produselor congelate
  • Ladă pentru depozitare
  • Feliator mezeluri
  • Cântar electronic
  • Computer și imprimantă

Pe lângă toate astea, pentru bunul mers al afacerii, vei avea nevoie de un program de gestiune pentru magazine

Ghid deschiderea unui magazin - Freya-Shop

 

Un astfel de soft este prevăzut cu funcții fiscale, gestionează și monitorizează stocurile, se integrează cu alte soluții software și hardware și vine pregătit cu varianta mobile. Programul de gestiune îți face munca mai rapidă și mai ușoară, plasându-te cu un pas înaintea competiției. 

Share this