De-a lungul timpului, numeroși proprietari de restaurant sau retail au evitat să treacă de la case de marcat la platforme tehnologice avansate. De ce? Mulți dintre aceștia s-au îngrijorat de faptul că tehnologia ar putea sta în calea ospitalității.
În prezent, lucrurile stau destul de diferit. Conform unui studiu realizat de site-ul Toast, 73% dintre clienți sunt de părere că tehnologia îmbunătățește experiența din cadrul restaurantului.
Așadar, cum a evoluat sistemul de vânzare al restaurantului și ce urmează pentru acest tip de tehnologie? Mai departe, vom vedea o dezvoltare a inovațiilor tehnologice a restaurantului, de acum 250 de ani.
Modul în care mâncăm sau avem parte de experiențe cât mai originale se datorează faptului că tehnologia din cadrul restaurantelor s-a schimbat destul de mult, a evoluat. De-a lungul anilor, restaurantele au folosit registre de plată cash, sisteme POS, aplicații mobile, dar și de plăți sau venituri.
Dar mai întâi vom face o călătorie către istoria tehnologiei din cadrul restaurantelor.
Ne întoarcem puțin, așa că în secolul al XVIII-lea, programele de loialitate încep prin intermediul comercianților de rând, care oferă produse în schimbul altora. Mai târziu, în anul 1879 a prins viață primul registru de cash.
Totodată, primul drive-thru a fost inventat de către un fast-food din California, Pig Stand Number 21, iar primul take-ut a devenit popular în US, ca o urmare a finalizării al celui de-al Doilea Război Mondial și a invenției TV-ului. În anul 1960, IBM a creat primul card de credit, folosind o bandă magnetică pentru a fixa dungile magnetice pe cardurile din plastic.
Mijlocul anilor ’70 vine cu o nouă schimbare din partea celor de la IBM. Se va integra primul registru electronic de bani cash, primul sistem bazat pe computer, folosit special pentru industria restaurantelor. Apoi, în 1972 a fost dezvoltată imprimanta termincă, destinată biletelor de bucătărie tipărite, dar și chitanțelor.
Interesant este modul în care cardurile de cadouri au fost concepute. Inițial, ele au fost create ca instrument de donare. Comercianții ofereau carduri cadou la un preț redus organizațiilor non-profit, astfel încât acestea să le poată vinde la prețul total pentru a obține profit.
Mai târziu, în 1991, World Wide Web a prins viață, ca mai apoi, la un an distanță, a fost creat primul software de POS pentru Microsoft Windows.
Între 1993-1994, primul EMV – Europay, MasterCard și Visa – a fost adus în Europa. Anul 1994 a fost unul cu multiple schimbări pentru proprietarii de restaurante. Tot în 1994, Pizza Hut a avut prima comandă online – pizza cu pepronii, ciuperci și brânză extra, iar Blockbuster a introdus carduri cadou pentru a reduce frauda.
Aducem tehnologia tot mai aproape de prezent, așa că prima tabletă a fost creată de Microsoft și produsă de Lenovo, în anul 2000.
Mai târziu, în anul 2002, a fost introdus primul sistem POS în Cloud, din UK, iar în 2003, restauratele McDonald’s acceptă carduri de credit.
În 2005 apare Freya 2, soluția software dedicată tuturor afacerilor din zona HoReCa.
În anul 2010, funcționalitatea NFC – Near Field Technology (comunicare în câmp apropiat) a fost adăugată la un cost mic pentru piața de telefoane mobile și alte dispozitive. În 2011, brandul Freya adaugă diverse îmbunătățiri ale softului, venind cu o nouă versiune și anume, Freya 3. La un an distanță, tabletele pentru consumatori au preluat piața de sisteme POS. Tot în aceeași direcție, în 2013, Domino’s Pizza a declarat că 40% dintre vânzările sale au fost făcute online.
Ajungem în 2017, unde doar 2% dintre deținătorii de restaurante au declarat că tehnologia a fost provocarea ce le-a adus succesul afacerii.
Cum Cloud-ul reprezintă viitorul în menținerea succesului unei afaceri, Freya adaugă și această componentă în portofoliul său. Așadar, în 2018, apare Freya Cloud – centrat pentru Retail. În 2019-2021, Freya continuă să se dezvolte pe partea de Cloud și pentru următoarele zone: Hotel și Restaurant.
Viitorul POS-ului este în mâinile tale. Vor adopta restaurantele opțiunea de a comanda online sau noi tehnologii de livrare, precum Domino’s Pizza? Se vor integra roboții pentru ușurarea operațiunilor și scăderea producției de muncă? Vor deveni sistemele de Point of Sale la fel de omniprezente precum smartphone-urile? Acestea sunt trenduri care ar trebui urmărite de orice proprietar de restaurant, pentru ca afacerea să fie într-o continuă dezvoltare și să le ofere clienților experiențe de neuitat.
Combinația dintre tehnologii emergente atât pentru diverse afaceri, cât și pentru clienți a fost ceea ce a definitivat experiența din cadrul restaurantului, în ultimul deceniu. Focusul a fost îndreptat către satisfacția și confortul clienților, care au reprezentat factorii-cheie în evoluția sistemului de Point of Sale modern.