Crearea unui plan de afaceri pentru restaurantul pe care-l deții este cel mai important pas în toată această călătorie. Poți petrece ani visând la conceptul restaurantului tău, la meniul acestuia, la atmosferă, la cum o să ai grijă de echipa ta, la cum vrei să se simtă clienții, dar fără un plan de afaceri, nu vei fi capabil să-ți transpui dorința în realitate.
Planul de afaceri este, în esență, un plan care descrie întreaga viziune a celui care aspiră la un business cât mai reușit. Acesta explică în detaliu cum va lua formă o nouă afacere și cum va opera, odată ce porțile restaurantului vor fi deschise.
Care este rolul unui plan de afaceri?
Un plan de afaceri prevede owneri de afaceri, stakeholderi, investitori și lideri cu o strategie bine structurată pentru ca tu să-ți transformi ideea restaurantului în realitate, asigurându-te că nimic nu este scăpat din vedere. Când te afli în construcția afacerii, în situații administrative, echipă și alte elemente care te-ar deconcentra din mersul lin al businessului, planul de afaceri va fi ca o hartă ce te va ajuta să fii canalizat pe tot acest proces.
Planurile de afaceri sunt, de altfel, la fel de importante pentru securizarea potențialilor investitori. În cele mai multe dintre cazuri, deschiderea unui restaurant necesită atragerea unor capitaluri externe din partea investitorilor din domeniul HoReCa. Dar înainte de a investi în visul tău, aceștia trebuie să cumpere ideea pe care o ai. Astfel, un plan de afacere le arată că te-ai gândit la fiecare scenariu posibil. Le oferă o viziune completă asupra planului, a cum și de ce va reuși această afacere.
Dar cum se ajunge la un plan de afaceri? Care sunt elementele pe care trebuie să le conțină acesta, ca să fie în concordanță cu ideea afacerii tale? Iată câteva dintre ele:
- Rezumatul planului
Este prima categorie inclusă în orice plan de afaceri, care introduce și sumarizează intreaga ta idee. Această secțiune ar trebui să integreze elemente-cheie a tot ceea ce va fi discutat în restul planului de afaceri. Trebuie să capteze atenția cititorului, să-l facă să exploreze și restul planului.
Un rezumat al planului de afaceri ar trebui să includă lucruri precum: misiunea companiei, conceptul propus, cum vei executa totul în urma planului, potențiale costuri și ROI-ul. Aici este locul în care să discuți, de asemenea, valorile businessului.
- Prezentarea generală a companiei
În secțiunea aceasta poți începe prin a explica obiectivele propuse de companie. În prezentarea generală a companiei sunt introduse informații despre structura acesteia, locația, viziunea și conceptul afacerii. Descrie brandul pe care-l ai. Identifică stilul de servicii, design, teme și toate aspectele unice ale restaurantului tău.
- Analiza industriei
Descrie condițiile existente ale pieței în care restaurantul va funcționa, la fel ca și locația sau zona în care plănuiești să deschizi restaurantul. În această categorie ar trebui să intre lucruri precum: economia locală și a industriei, restaurantele existente din zonă, proiecte de infrastructură aflate în derulare etc.
- Target – industria restaurantelor este extrem de competitivă și nu mai spunem cât de important este să-ți găsești nișa pe care să comunici. Ce va face ca restaurantul tău să iasă din tipare? Trebuie să ai o idee puternică, din care să știi încă de la început ce fel de public va atrage restaurantul tău. Creează un profil al consumatorului, de la elemente demografice, caracteristici și comportamente.
- Analiza locației – în majoritatea cazurilor, proprietarii de restaurante nu au o anumită locație selectată înainte să creeze și să schițeze planul de afaceri, deci concentrează-te pe aspecte generale din zona sau orașul în care plănuiești să-ți deschizi restaurantul și menționează motivul pentru care alegi acea zonă.
Asigură-te că incluzi lucruri precum creșterea economiei locale, evenimente majore la nivel de oraș și infrastructura proiectelor din apropiere. Compară toate aceste condiții de piață cu publicul-țintă. Poatențialii investitori se vor uita cu atenție la această secțiune a planului de afaceri pentru a se asigura că piața propusă se aliniază cu profilul consumatorului ideal.
- Analiza competiției – ce alte afaceri mai sunt în aceeași zonă? În această secțiune ar trebui detaliată competiția. Menționează numărul altor restaurante din zonă, fiind atent la restaurantele cu idei sau concepte asemănătoare cu cele ale restaurantului tău. Investitorii vor dori să înțeleagă de ce consumatorii ar alege restaurantul tău în locul competiției.
- Planul de marketing
Categoria aceasta explică strategia de marketing și modalitatea prin care plănuiești să promovezi restaurantul înainte și după deschidere. Poate tacticile de promovare se vor baza mai mult pe partea de PR și advertising, înainte ca restaurantul să se deschidă, apoi să faci trecerea totală în social media, prin programe de loializare și construirea unei baze de date cu toți consumatorii.
- Planul de operațiuni
În această zonă trebuie să arăți cum va funcționa restaurantul, zi de zi, odată ce l-ai deschis. Include aici:
- Stafful: de câți oameni ai nevoie și care va fi funcția ficăruia. Cum plănuiești să-i plătești pe angajați și care ar trebui să fie profilul fiecărui rol în parte.
- Politicile și procedurile de customer service: cum te aștepți să le oferi o experiență plăcută consumatorilor tăi? Care sunt valorile, politicile și procedurile pe care dorești să le implementezi și cum vor fi acestea încurajate?
- Point of sale din cadrul restaurantul și alte sisteme: aici includem modalitatea de a monitoriza vânzările, inventarul, procesul de salarizare etc. De exemplu, Freya Restaurant te ajută să-ți monitorizezi întreaga afacere, încă de la începutul ei.
- Analiza financiară
De obicei, aceasta este una dintre ultimele părți ale planului de afaceri. Investitorii se așteaptă să vadă cum vei cheltui banii oferiți de aceștia, în primul an, care sunt costurile anticipate și veniturile estimate. Aici includem:
- Planul de investiție: în această categorie explici investiția inițială pe care speri să o primești și cum plănuiești să cheltui banii în primul an. De obicei, acestea includ aparatură de bucătărie, mobilă, taxe, marketing și capitalul de lucru.
- Pierderi și profit: planul de afaceri este creat înainte ca restaurantul să fie deschis, deci profitul și pierderile vor fi realizate estimativ.
- Fluxul de venit așteptat: fluxul venitului așteptat va depinde de dimensiunea personalului, programul de salarizare, salariul pe care ți-l oferi etc. Analiza fluxului de venit ar trebui să ajute investitorii să înțeleagă că restaurantul va putea să se susțină chiar și-n lunile mai puțin benefice, fără a necesita investiții suplimentare din partea acestora.
Acum, cu Freya Rstaurant poți avea parte de numeroase funcții care te ajută să-ți gestionezi afacerea mult mai bine și facil. Vizitează https://freyapos.ro/soft-gestiune-restaurant/ sau contactează-ne pe sales@freyapos.com, la numărul de telefon 0799303704 pentru a afla și mai multe detalii.